Voordat je start met lezen wil ik je graag aanraden om mijn artikel over de ladder of engagement te lezen. Dit artikel bouwt daar op voort.
Up to speed
We hadden het vorige keer over Sarah, zij is een gedreven bestuurder bij een studievereniging genaamd Fictura. Het jaar loopt lekker, maar Sarah merkte dat de betrokkenheid van de nieuwe leden helaas snel afnam. Nu heeft Sarah onderhand de ladder of engagement omgezet in een model dat past bij Fictura. De leden van Fictura kunnen stapsgewijs doorleren vanaf een potentieel lid tot bestuurder.
Nu wil Sarah graag wat meer inzicht krijgen in wat er achter die ladder of engagement schuilgaat: de engagement funnel.
Wat is een engagement funnel?
De engagement funnel of ook wel in het goed Nederlands is een trechter van betrokkenheid. Even een kort stapje terug naar de ladder of engagement. Als we kijken naar de treden zouden we kunnen stellen dat de grootte van de onderste trede by far het grootste is. Dit komt doordat iedereen die lid kan worden bij je vereniging potentieel lid is. Als we dan de stappen doorzetten en kijken naar de hoeveelheid mensen die steeds de volgende trede opzoeken, dan kunnen we stellen dat die hoeveelheid per trede steeds kleiner wordt. Zo zouden we het volgende voorbeeld aan kunnen houden.
Vereniging Fictura is een vereniging die hoort bij één enkele opleiding. Aan die opleiding studeren 1475 studenten. De potentiële ledenpoule van Fictura is dan in basis (alumnibeleid even niet meegenomen) 1475 personen. Er zijn op dit moment 500 personen die lid zijn van Fictura. Fictura is een actieve vereniging met zo’n 8 commissies. In totaal heeft Fictura 40 commissieleden, hiervan voeren 16 personen een bestuursfunctie binnen hun commissie uit. Verder is om af te sluiten Fictura een vereniging met 5 bestuurders.
Dus om samen te vatten:
- Potentiële leden: 1475
- Leden: 500
- Commissieleden: 40
- Commissiebestuurders: 16
- Algemene bestuurders: 5
Wat we dus uit het voorbeeld kunnen opmaken is dat er per stap naar boven op de ladder er ook minder mensen zijn die die stap willen/kunnen zetten. Laten we deze kennis in een funnel zetten.
De Engagement funnel
Om te starten maken we een trechtervorm, we zien hier dat bovenin de meeste ruimte is en onderin de minste. Vervolgens pakken we de groepen uit de ladder of engagement en draaien we deze om. We plakken vervolgens de categorieën in de trechter en we hebben de engagement funnel!
Wat heb je hier aan?
Wat een belangrijke bijdrage van de engagement funnel kan zijn voor je vereniging is niet de funnel zelf, maar van het idee er achter. Heb jij problemen met genoeg bestuurders vinden? Kijk dan voor korte-termijn-tips bij dit artikel.
Voor de lange termijn is het dus belangrijk dat je de volgende stappen onderneemt:
- Vergroot je ledenbasis.
- Betrek meer leden.
- Zorg dat je leden stappen kunnen zetten in de ladder of engagement.
- Zorg ervoor dat je leden een hoge mate van eigenaarschap voelen en verantwoordelijkheid kunnen nemen.
- Dit zorgt voor een hogere mate van binding.
DUS…
Maak voor jouw organisatie een ladder of engagement, gebruik deze om een engagement funnel uit te werken en zorg ervoor dat je een geweldig actieve organisatie krijgt!
Chiel is oprichter van studievereniging Educa, heeft een bestuursjaar bij het Overleg Studieverenigingen Hogeschool Utrecht (OSHU) gedaan, en is al meer dan 2,5 jaar actief in de medezeggenschap.