Het studentenleven staat tegenwoordig behoorlijk onder druk. Het kan een flinke uitdaging zijn om het ledenaantal van je organisatie te vergroten, vooral omdat de concurrentie om de aandacht van studenten groot is in deze tijden. Met prestatiedruk, een tekort aan studentenkamers en alle prikkels van de digitaliserende wereld hebben studenten veel (meer dan vroeger) aan hun hoofd. In dit blogartikel delen we praktische tips om meer leden te werven en zo je organisatie te laten groeien.
Gezondheid van je Vereniging
Als eerste stap is het belangrijk om te kijken waar je als organisatie staat. Aan de hand van een aantal indicatoren breng je in kaart hoe het is gesteld met het draagvlak, de naamsbekendheid en de steun. In dit artikel legt Lars uit hoe je (jaarlijks) bepaalt hoe gezond je organisatie is. Door dit met enige regelmaat te doen en vast te leggen, kun je bijvoorbeeld overzichtelijk in beeld brengen hoe het ledenaantal zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld.
Potentie in kaart brengen
Voordat we ook echt aan de slag gaan met acties om het ledenaantal te vergroten, is het belangrijk om voor onszelf een beeld te creëren van (de grootte van) jullie doelgroep. Bij studieverenigingen is dit vaak betrekkelijk eenvoudig. Je doelgroep is hierbij alle studenten aan de ene of meerdere opleiding(en) die onder je verenigingen vallen. Ook ga je hierbij nader toespitsen wie realistisch gezien je logische doelgroep is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan eerstejaars in plaats van derdejaars studenten.
Onderdeel van deze stap is ook om je bestaande en potentiële netwerk in kaart te brengen. Zorg dat je duidelijk krijgt wat de contacten van (de leden van) je organisatie zijn en op welke gebieden je sterk staat en waar niet. Bijvoorbeeld: eerstejaars studenten bereiken lukt wel, maar tot nu toe vooral van één specifieke stroomgroep.
Denk aan:
- Opleiding
- Studiejaar
- Stroomgroep
- Klas
Kernvragen van een buitenstaander
Om te zorgen dat potentiële leden zich ook daadwerkelijk inschrijven, is het van belang om je vereniging kraakhelder op hun netvlies te zetten. Potentiële leden moeten beschikken over:
- Informatie: Wat is deze organisatie?
- Betrokkenheid: Waarom zou ik naar activiteiten moeten gaan?
- Belang: Waarom moet ik lid worden?
Potentiële leden hebben een antwoord nodig op deze drie vragen voordat ze over de streep worden getrokken om lid te worden. Die antwoorden kun je zelf natuurlijk grondig voorbereiden en anderen door de neus boren, maar in de praktijk werkt dit vaak niet zo goed. Mensen willen geen monoloog aanhoren, mensen willen zich serieus genomen voelen. Stel dus vooral open vragen. Wees nieuwsgierig naar wat mensen belangrijk vinden en wat hun beeld is van de organisatie.
Waarde van lidmaatschap
Veel verenigingen hebben een individueel en collectief waardecomponent. Dat wil zeggen, als persoon haal ik er zelf iets uit om lid te zijn en daarnaast brengt het onderdeel van een gemeenschap zijn ook veel waarde met zich mee.
Je kunt het zo zien:
- Individuele waarde: goedkopere kaartjes, korting bij sponsoren
- Collectieve waarde: verbondenheid, gezelligheid, contacten met ouderejaars studenten
Ervaring leert ons dat we vaak geneigd zijn om de waarde van het lidmaatschap over te brengen aan de hand van de individuele waarde, maar hierbij vaak de collectieve waarde vergeten te benoemen. Terwijl: als je actieve leden spreekt, dan hebben zij het vaak juist eerder over de collectieve waarde van het lidmaatschap. Hou hier rekening mee wanneer je potentiële leden spreekt.
Het creëren van gelegenheid
Het is aan jou om te zorgen voor een situatie waarin deze vragen worden beantwoord. Je creëert gelegenheid. Dit kan op allerlei verschillende manieren, al moet je met twee factoren rekening houden: impact en moeite. Oftewel: kosten en baten!
- Veel impact + veel moeite: Persoonlijk bellen
- Veel impact + weinig moeite: Appje naar deelnemers die geen lid zijn
- Impact + weinig moeite: leden vragen om een +1 mee te nemen
- Impact + moeite: Collegepraatjes
- Weinig impact + weinig moeite: Mail naar alle studenten
- Veel impact + moeite: Tijdens activiteit samen lidmaatschapsformulier invullen
Tips:
Bij het ontwikkelen van je aanpak zijn er een aantal belangrijke zaken die je mee moet nemen. Ik heb ze hieronder geschreven als tips.
- Maak een duidelijke planning. Wie gaat wat wanneer doen/
- Bedenk wat laaghangend fruit is (quick wins) en wat iets meer moeite kost
- Maak het meetbaar. Hou bij hoe het ledenaantal zich ontwikkelt en wat wel en niet werkt.
- Delegeren kun je leren. Weet mensen en hun krachten in te zetten. Als je als bestuurder alles in je eentje aan het doen bent, dan gaat er iets fout.
- Als ze eenmaal lid zijn, zorg dan dat ze stapje voor stapje actiever worden. In dit artikel van Chiel vind je hier meer informatie over.
Conclusie
Hopelijk heb ik je met dit artikel een eerste beeld kunnen schetsen over hoe je een goede ledenwerving aanpakt. Zoals bij veel van onze blogs zijn zowel een duidelijk plan van aanpak als meetbare data cruciaal om goede resultaten te leveren. Mocht je daarin vastlopen en er nog vragen over hebben, weet ons dan zeker te vinden!
Joram is sociaal werker, heeft twee bestuursjaren bij Studievereniging Avanti gedaan, vijf jaar lang studenten vertegenwoordigd in de medezeggenschap en is oud-voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond.