Een half jaar geleden waren de Tweede Kamerverkiezingen. De 26 partijen die meededen hadden elk een andere campagnestrategie. De VVD legde bijvoorbeeld heel erg de focus op het nieuwe gezicht van de partij, terwijl GroenLinks-PvdA in hun campagne het nieuwe verhaal van hun samenwerking bekend wilde maken.
Dit zijn slechts twee partijen: de opties voor campagnestrategieën- en stijlen lopen ver uiteen. De ene partij speelt veel meer in op de angsten en zorgen die bij kiezers heersen, andere partijen focussen weer meer op wat Nederland volgens hen kan worden. Sommige politici focussen op waarom ze de juiste keuze zijn, anderen vertellen waarom hun tegenstander de verkeerde keuze is.
We’re just scratching the surface here. We kunnen het heel groot maken, maar het moet wel behapbaar blijven: we willen dit artikel lekker beknopt houden.
Om het simpel (en relevant voor medezeggenschappers) te houden, focussen we op twee aspecten:
- Focus op identiteit vs. focus op inhoud
- In persoon campagne voeren vs. visueel campagne voeren
Als je deze twee aspecten in een assenstelsel zet, krijg je de volgende vier campagnestijlen:
- Als je een persoonlijke campagne voert op identiteit ben je Influencer
- Als je een visuele campagne voert op identiteit ben je Marketeer
- Als je een persoonlijke campagne voert op inhoud ben je Storyteller
- Als je een visuele campagne voert op inhoud ben je Visionair
Onthoud: dit is een versimpeling van de werkelijkheid. Het geeft je de mogelijkheid om razendsnel een gesprek te voeren over campagnestijlen, maar pas op dat je mensen niet in hokjes plaatst (“Jij bent een marketeer, dus je mag niet op straat campagne gaan voeren”).
Door te bepalen waar jij in dit model staat, kun je bepalen welke vormen van campagne voeren wel en niet bij je passen. En als je niet de enige bent die campagne voert (bijvoorbeeld omdat je campagne voert met een fractie, of omdat je ambassadeurs hebt geworven), is het verstandig om te bepalen waar je mede-campagnevoerders in dit model staan.
Hieronder zie je hetzelfde model, met voor elke campagnestijl wat voorbeelden.
Vul met de mensen waar je campagne mee voert (het is heel verstandig om niet in je eentje campagne te voeren!) dit model eens in. Dwing iedereen om één campagnestijl te kiezen, en kijk dan wat iedereen heeft ingevuld. Is elke stijl vertegenwoordigd binnen jullie campagne? Voert iedereen campagneactiviteiten uit die bij hun past? Welke stijlen zijn niet vertegenwoordigd? Onthoud: een goede campagne heeft een duidelijke strategie!
Lars heeft bestuursjaren gedaan bij Studievereniging Indicium, Café HideOut en gemeenteraadspartij Student & Starter. Ook heeft hij er drie jaren in de instituutsraad en opleidingscommissie op zitten.